Strona główna » Krucha i niepozorna cykoria. Doskonałe uzupełnienie zimowej diety

Krucha i niepozorna cykoria. Doskonałe uzupełnienie zimowej diety

Najbardziej znane są trzy rodzaje cykorii: sałatowa, popularna ze względu na smak liści; korzeniowa, której wysuszony korzeń stanowi bezkofeinowy, aromatyczny i zdrowy zamiennik kawy, oraz cykoria korzeniowa biała z żółtawymi jadalnymi korzeniami. Cykoria to doskonałe warzywo dla tych, którzy chcą schudnąć, ponieważ ma niski indeks glikemiczny (IG 15), a w 100 g tej rośliny znajdziemy jedynie 12 kalorii. Zawiera również mnóstwo cennych składników: witaminy B1, B2, C, kwas foliowy, potas, magnez, żelazo, mangan, miedź, cynk, fosfor. Posiada także laktucyninę i laktukopikrynę, która odpowiada za lekko gorzkawy smak. Te składniki doskonale wpływają zarówno na wątrobę, stymulując ją do wydzielania większej ilości żółci, jak również na cały układ trawienny. Zawarte w tym warzywie fruktany oraz polifenole i fitochemiczne związki działają antyrakowo i przeciwutleniająco. Cykoria zawiera również inulinę, która działa korzystnie na układ pokarmowy. Prowadzi również do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu.

Przy zakupie zwróćmy uwagę na to, aby była świeża, jasnozielona, żółtawa lub czerwona i chrupiąca. Liście powinny być zwinięte i zbite w twardą główkę. Cykoria sprawdza się we wszelkiego rodzaju sałatkach i surówkach. Dobrze smakuje duszona lub zapiekana. Może być również dodatkiem do zup.

Czy wiesz, że… Z korzeni cykorii wytwarza się bezkofeinową kawę, która ma m.in. właściwości prebiotyczne. Powoduje to składnik inulina. Ten wielocukier stymuluje rozwój prawidłowej mikroflory jelit.

Powrót






Pomysł na smaczny obiad



Dołącz do naszych darczyńców